CBR1000RR-R Fireblade SP
58 x Gelezen

CBR1000RR-R Fireblade SP Subliem

De Honda CBR1000RR-R Fireblade SP is niet zomaar een motorfiets; het is een statement. Een statement van Honda’s toewijding aan prestatie, technologie en de pure sensatie van snelheid. Deze machine is ontworpen om te excelleren op zowel de weg als het circuit, en biedt een rijervaring die zowel adrenaline-junkies als veeleisende straatrijders zal bekoren.

CBR1000RR-R Fireblade SP

CBR1000RR-R Fireblade SP: Een erfgenaam van race-legende

De Fireblade SP stamt af van een lange lijn van legendarische Honda sportmotoren, die teruggaat tot de CB92 Benly Super Sport uit 1959. Deze geschiedenis van innovatie en prestatie is verweven in het DNA van de Fireblade SP, die is ontwikkeld met de kennis en expertise van Honda Racing Corporation (HRC). De Fireblade SP deelt zelfs belangrijke motorcomponenten met Honda’s RC213V MotoGP-prototype, waaronder de boring en slag afmetingen van 81 x 48,5 mm. Deze directe link met de racewereld zorgt ervoor dat de Fireblade SP beschikt over de allernieuwste technologie en prestaties die zijn geoptimaliseerd voor zowel de straat als het circuit.  

CBR1000RR-R Fireblade SP

CBR1000RR-R Fireblade SP: Een krachtbron die ontzag inboezemt

De Fireblade SP wordt aangedreven door een 999cc vloeistofgekoelde viercilinder-lijnmotor die een indrukwekkende 214 pk produceert. Voor 2024 heeft Honda de motor verder verfijnd, met een hogere compressieverhouding van 13,6:1 en herziene kleptiming voor een nog betere vermogensafgifte, vooral in het middengebied. Het lichtere carter, de verminderde massatraagheid van de krukas en drijfstangen, en de nieuwe interne en eindaandrijvingsverhoudingen dragen allemaal bij aan een motor die sneller reageert en gretiger aanvoelt. De nieuwe Akrapovič-demper is niet alleen lichter, maar verbetert ook de gasstroom en draagt bij aan een opwindend geluid.  

Om de prestaties verder te optimaliseren, heeft Honda de volgende innovaties toegepast:

  • Semi-cam-tandwieltrein: Deze technologie zorgt voor een efficiëntere krachtoverbrenging naar de nokkenassen.  
  • Verfijnde airbox-vorm: De nieuwe vorm van de airbox optimaliseert de luchtstroom naar de motor, wat resulteert in een verbeterde vermogensafgifte in het middengebied.  
  • Geavanceerde inlaatpoortvorm: De speciaal ontworpen inlaatpoorten verbeteren de laadsnelheid, wat de prestaties in het middengebied ten goede komt.  
  • Smal inlaatklephoek: De smallere klephoek van 9 graden verbetert de ventilatie-efficiëntie in de inlaatpoort, wat bijdraagt aan een hoger vermogen.  
  • Grotere gasklephuizen: De 52 mm gasklephuizen zorgen voor een optimale luchtstroom naar de motor.  
  • Fijnafgestelde eindaandrijving: De aangepaste overbrengingsverhouding van de eindaandrijving zorgt voor een betere acceleratie en meer “punch” in het middengebied.  
CBR1000RR-R Fireblade SP

CBR1000RR-R Fireblade SP: Technologie die de rijervaring transformeert

De Fireblade SP is voorzien van een arsenaal aan geavanceerde technologieën die de rijervaring naar een hoger niveau tillen:

Öhlins Smart EC-ophanging van de derde generatie

De elektronisch geregelde Öhlins NPX Smart-EC-voorvork en TTX36 Smart-EC-achterschokdemper bieden ongeëvenaarde controle en aanpassingsmogelijkheden. Dit systeem past de demping continu aan op basis van de rijomstandigheden, waardoor de motorfiets altijd optimaal presteert, of je nu op het circuit rijdt of op de openbare weg.  

CBR1000RR R Fireblade SP 8

Brembo Stylema R-remmen

De krachtige Brembo Stylema R-remklauwen met 330 mm remschijven aan de voorkant zorgen voor een fenomenale remkracht en uitstekende doseerbaarheid. De achterrem is dezelfde Brembo-remklauw als die wordt gebruikt op de RC213V-S, wat garant staat voor topprestaties.  

Aerodynamische winglets

De aerodynamische winglets, geïnspireerd op Honda’s MotoGP-machine, genereren downforce bij hoge snelheden. Dit verbetert de stabiliteit en voorkomt dat het voorwiel loskomt van de grond bij hard accelereren.  

Geavanceerde elektronica

De Fireblade SP is uitgerust met een uitgebreid elektronicapakket, waaronder:

  • Honda Selectable Torque Control (HSTC): Dit systeem optimaliseert de koppelafgifte naar het achterwiel, waardoor wielspin wordt verminderd en de tractie wordt verbeterd.  
  • Quick shifter: Schakel naadloos op en terug zonder de koppeling te gebruiken.  
  • 5-inch TFT-kleurendisplay: Dit display biedt alle belangrijke informatie in één oogopslag, inclusief snelheid, toerental, versnelling, brandstofniveau en meer.  
  • Twee-motorige throttle-by-wire: Dit systeem zorgt voor een soepele en nauwkeurige gasrespons, en maakt integratie van rijmodi mogelijk.  
  • Herziene rijmodi: De Fireblade SP biedt verschillende rijmodi waarmee de rijder de motorfiets kan aanpassen aan verschillende omstandigheden en voorkeuren.  
  • Bochten-ABS met drie modi: Het ABS-systeem is geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit en biedt drie modi: Standaard, Track en Race.  
  • Adaptieve rode lijn: Dit systeem beschermt de motor tijdens het warmlopen door de rode lijn te beperken tot 8.000 tpm totdat de koelvloeistof op temperatuur is.  
CBR1000RR R Fireblade SP 7

Verbeterde ergonomie

De rijpositie is aangepast voor meer comfort en controle. Het stuur is hoger geplaatst en de voetsteunen zijn lager, wat resulteert in een meer natuurlijke en ontspannen zithouding.  

CBR1000RR-R Fireblade SP: De Fireblade SP in het dagelijks leven

Hoewel de CBR1000RR-R Fireblade SP is ontworpen met het oog op topprestaties op het circuit, is hij ook verrassend veelzijdig en geschikt voor dagelijks gebruik. De motorfiets biedt een comfortabele rijpositie, een responsieve motor en een reeks elektronische hulpmiddelen die het rijden in verschillende omstandigheden vergemakkelijken. Houd er echter rekening mee dat de focus op prestaties kan leiden tot compromissen op het gebied van comfort op lange afstanden en brandstofefficiëntie.  

CBR1000RR-R Fireblade SP: Vergelijking met voorgangers en concurrenten

De Fireblade SP is een significante evolutie ten opzichte van zijn voorgangers. De motor is krachtiger, het chassis is lichter en stijver, en de elektronica is geavanceerder. In vergelijking met zijn concurrenten biedt de Fireblade SP een unieke combinatie van prestaties, technologie en waarde.  

Kenmerk2025 CBR1000RR-R Fireblade SPBMW M 1000 RRDucati Panigale V4 SYamaha YZF-R1M
Prijs (vanaf)€28.999€33.345€33.895€27.399
Motor1.000cc viercilinder999cc viercilinder1.103cc V4998cc viercilinder
Vermogen214 pk205 pk210 pk200 pk
Koppel83.3 lb-ft83.3 lb-ft91.5 lb-ft82.9 lb-ft
Gewicht445 lbs423 lbs430 lbs448 lbs
OphangingÖhlins Smart ECÖhlinsÖhlins Smart EC 2.0Öhlins
RemmenBrembo Stylema RBrembo MBrembo StylemaBrembo
ElektronicaHSTC, quickshifter, rijmodi, bochten-ABSDTC, quickshifter, rijmodi, bochten-ABSDTC EVO 3, quickshifter, rijmodi, bochten-ABSTCS, LIF, LCS, SCS, quickshifter, rijmodi

De Fireblade SP onderscheidt zich van zijn concurrenten door zijn geavanceerde elektronicapakket, waaronder de twee-motorige throttle-by-wire, de adaptieve rode lijn en de herziene rijmodi. Bovendien biedt de Fireblade SP een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, vooral in vergelijking met de duurdere BMW M 1000 RR en Ducati Panigale V4 S.

CBR1000RR-R Fireblade SP: Gebruikerservaringen

De CBR1000RR-R Fireblade SP is goed ontvangen door motorrijders. Gebruikers prijzen de verbeterde prestaties, vooral in het middengebied, en de verfijnde handling. De elektronische ophanging en de geavanceerde elektronica worden ook geprezen om hun bijdrage aan de rijervaring. Sommige gebruikers merken op dat de motorfiets erg gefocust is op het circuit, wat kan leiden tot een minder comfortabele rijervaring op langere afstanden.  

CBR1000RR-R Fireblade SP

Conclusie CBR1000RR-R Fireblade SP

De Honda CBR1000RR-R Fireblade SP is een superbike die de grenzen verlegt. Met zijn krachtige motor, geavanceerde technologie en verfijnde chassis is deze motorfiets een geduchte concurrent op zowel de weg als het circuit. De Fireblade SP biedt een ongeëvenaarde rijervaring die zowel ervaren racers als enthousiaste straatrijders zal aanspreken. Of je nu op zoek bent naar de adrenalinekick van het circuit of de sensatie van een bochtige bergweg, de Fireblade SP zal je niet teleurstellen.

Deel dit bericht

Onze Instagram

BMW 1000R What a beauty ❤️
.
.
.
#motor #motorcycle #honda #moto #yamaha #motorbike #car #motorsport #r #mobil #cars #racing #auto #bike #suzuki #motorcycles #kawasaki #bmw #motos #carros #biker #bikelife #motocross #motogp #indonesia #carro #otomotif #motolife #mecanica #cbr
Ducati Streetfighter 💯🔥
.
.
.
#motor #motorcycle #honda #moto #yamaha #motorbike #car #motorsport #r #mobil #cars #racing #auto #bike #suzuki #motorcycles #kawasaki #bmw #motos #carros #biker #bikelife #motocross #motogp #indonesia #carro #otomotif #motolife #mecanica #cbr
Honda CBR Fireblade 🔥💯
.
.
.
#motor #motorcycle #honda #moto #yamaha #motorbike #car #motorsport #r #mobil #cars #racing #auto #bike #suzuki #motorcycles #kawasaki #bmw #motos #carros #biker #bikelife #motocross #motogp #indonesia #carro #otomotif #motolife #mecanica #cbr
Distinguised gentleman's ride BMW OG scrambler
.
.
.
#scrambler #caferacer #motorcycle #bobber #custom #tracker #triumph #chopper #bratstyle #ducati #moto #motorbike #motorcustom #harleydavidson #yamaha #japstyle  #caferacers #custombike #custommotorcycle #caferacersofinstagram  #honda #bikelife #scramblerindonesia #caferacerporn #bmw #motorcycles #biker
Triumph Bonneville black on black on black 🖤
#triumph #scrambler #custombike

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Het beste motornieuws direct in je inbox. 

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *