
De Esposizione Internazionale Ciclo Motociclo e Accessori (EICMA) is wereldwijd erkend als het meest cruciale evenement voor de tweewielersector. De EICMA 2025, die plaatsvindt in Milaan, is historisch geladen, omdat het samenvalt met de 110-jarige geschiedenis van EICMA zelf. Deze beurs is veel meer dan een presentatie van nieuwe modellen; het is de jaarlijkse barometer van innovatie, technologie en de economische gezondheid van de motorfietsindustrie. De focus in 2025 ligt op de strategische samensmelting van traditie en de meest geavanceerde digitale en elektrische transformaties.

EICMA 2025 vindt plaats in de uitgestrekte Fiera Milano Rho, een locatie die jaarlijks dient als het epicentrum van de mondiale motorwereld. De beursdagen zijn vastgesteld van 4 tot 9 november 2025.
De organisatie van het evenement weerspiegelt de tweeledige functie van EICMA 2025: het is zowel een cruciaal B2B-netwerkplatform als een publiek spektakel. De eerste twee dagen, 4 en 5 november, zijn exclusief gereserveerd voor de pers en vakbezoekers. Om de netwerkmogelijkheden voor professionals te optimaliseren, zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd, zoals de verruimde toegang voor handelaren vanaf 13:00 uur op dinsdag 4 november, met verlengde sluitingstijden tot 19:30 uur op beide vakdagen.
De schaal van EICMA 2025 benadrukt de mondiale relevantie van het evenement. Er worden 770 exposanten verwacht, afkomstig uit 45 landen, die gezamenlijk 2.163 merken vertegenwoordigen. Opvallend is dat 67 procent van deze merken uit het buitenland komt, wat de status van EICMA 2025 als internationaal podium versterkt. De organisatie verwacht meer dan 600.000 bezoekers, wat de beurs de status van de belangrijkste showcase voor de motorindustrie geeft.
Om de bezoekerservaring te verbeteren, werd de online ticketverkoop al vroeg geopend, waarbij kopers in augustus konden profiteren van een korting van 25 procent. Daarnaast zijn er specifieke aanbiedingen, zoals gratis parkeergelegenheid op de weekenddagen (8 en 9 november), voor degenen die hun parkeerplek reserveren bij de aankoop van hun ticket.

Table 1: EICMA 2025 Praktische info
| Categorie | Details | Belang voor Bezoekers |
| Locatie | Fiera Milano Rho, Strada Statale Sempione 28, Rho (MI) | Gemakkelijk bereikbaar via Metro M1 (Rho-Fieramilano Stop) en Trenord S5/S6/S11. |
| Publieksdagen | 6 – 9 november 2025 | De belangrijkste beursdagen voor motorliefhebbers. |
| Vakdagen | 4 – 5 november 2025 | Gereserveerd voor pers, handel en B2B-netwerken. |
| Bezoekersaantallen | Meer dan 600.000 bezoekers, 770 exposanten. | Bevestigt EICMA als het grootste motorfeest ter wereld. |
EICMA 2025 markeert de viering van 110 jaar EICMA. Deze mijlpaal wordt gebruikt als een strategische kans om het rijke erfgoed en de diepe wortels van de tweewielerindustrie te benadrukken, terwijl tegelijkertijd de blik op de toekomst wordt gericht. Bezoekers krijgen de kans om zich onder te dompelen in de geschiedenis van tweewielers door middel van speciale tentoonstellingen die gewijd zijn aan design en evolutie.
De nadruk op de 110-jarige geschiedenis, gecombineerd met de aandacht voor duurzaamheid en nieuwe technologieën , fungeert als een strategisch anker. Het verzekert de traditionele motorliefhebbers van de voortzetting van de passie, terwijl het nieuwe, milieubewuste en digitaal georiënteerde doelgroepen aanspreekt. Dit positioneert EICMA niet alleen als een showcase van producten, maar als de bewaarder van de motorfietscultuur.

Naast de statische displays in de hallen is EICMA 2025 ook een evenement van actie en emotie. De editie van 2025 zal worden verrijkt met meerdere speciale evenementen :
Het feit dat EICMA 2025 zowel een B2B (handels- en persdagen) als een B2C (publieksdagen) evenement is, en dat een significant deel van de exposanten (67% van de 2.163 merken) internationaal is , onderstreept de essentiële rol van de beurs als de cruciale jaarlijkse marketingtool voor de hele motorbranche. Deze functionele dualiteit is strategisch, waarbij de actie en de geschiedenis de consumentenbetrokkenheid maximaliseren, terwijl de vakdagen de basis leggen voor handel en toekomstige samenwerkingen.
EICMA 2025 is traditioneel de lanceerplek voor modellen die in het modeljaar 2026 de showrooms zullen bereiken. De verwachte introducties duiden op een hyper-gesegmenteerde markt, waarbij elke niche nauwkeurig wordt gevuld met technologisch dichte en strategisch gepositioneerde machines.

Een van de meest verwachte terugkeeracties is die van de hoogpresterende crossover, waarbij twee modellen een dominante positie innemen.

KTM herintroduceert de 990 SMT, een model dat in het verleden zeer gewaardeerd werd vanwege zijn veelzijdigheid en sportieve capaciteiten. Dit model wordt de straatgerichte zuster van de KTM 990 Adventure. De 990 SMT is ontworpen om het gat te dichten tussen pure naked bikes en de zwaardere adventure-machines. De focus ligt op lichtheid en reactievermogen. Het model is uitgerust met 17-inch velgen en sportbanden, gecombineerd met een verhoogde rijpositie. De motor is de nieuwe 947 cm³ LC8c-tweecilinder, die uitstekende prestaties op de weg belooft. De heropleving van de SMT-lijn is een duidelijke reactie op de vraag naar snelle, wendbare motoren die geschikt zijn voor zowel woon-werkverkeer als dynamisch toeren.

Kawasaki blaast de beroemde middelzware crossover KLE 500 nieuw leven in. Dit model, dat al op EICMA 2024 werd aangekondigd, wordt een pure crossover met uitgesproken off-road kwaliteiten. De KLE 500 onderscheidt zich door een hoog en recht windscherm in rallystijl, een verhoogde uitlaat en een volledig nieuwe kuip. Technisch gezien is hij geoptimaliseerd voor ruwer terrein, met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel. De motor is de beproefde 451 cm³ tweecilinder, gedeeld met de Ninja 500 en Z500, die 45,4 pk levert. De introductie van de KLE 500 richt zich op rijders die op zoek zijn naar betaalbare, betrouwbare en capabele adventure-motorfietsen in het middenklasse segment.
De markt voor toegankelijke adventure-motorfietsen, perfect voor beginners en de groeiende micromobiliteitsmarkt, wordt een belangrijk strijdtoneel.

BMW positioneert de nieuwe F 450 GS in het instapsegment van zijn adventure-gamma. De motorfiets deelt de technische basis met de F 450 R (gepresenteerd in 2024), maar is aangepast voor off-road gebruik met specifieke wielen, een grotere brandstoftank en een windscherm. De 450 cm³ monocilinder is herzien om meer elasticiteit te bieden, terwijl het chassis is ontworpen voor wendbaarheid in terrein. Dit model wordt een directe en agressieve rivaal van de gevestigde KTM 390 Adventure.

Na het succes van de Speed en Scrambler 400, wordt de Triumph Tiger 400 verwacht om het monocilinder gamma van de Britse fabrikant te completeren. De 398 cm³ monocilinder motor, ontwikkeld in samenwerking met Bajaj, vormt de basis. De Tiger 400 zal meer gericht zijn op avontuur, met een 19-inch wiel, een hoog stuur en een verhoogde zithouding. Het is een kleine globetrotter die de moderne look en hoogwaardige technische inhoud van de 400-reeks combineert met een avontuurlijk doel.
De traditionele naked en sportieve segmenten ondergaan een technologische upgrade, waarbij de focus verschuift van brute kracht naar geavanceerde elektronische integratie.

De Z 1100 staat klaar om de legendarische Z1000 op te volgen. Dit model is uitgerust met een 1.099 cm³ viercilinder, die een vermogen van 136 pk levert. Het cruciale verkoopargument van de Z 1100 SE-versie is het complete elektronicapakket. Dit omvat ride-by-wire, cruise control, een bidirectionele quickshifter, en het zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU)-platform. Dit platform maakt geavanceerde rijhulpmiddelen mogelijk zoals Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) en Traction Control (KTRC).
Het opnemen van geavanceerde IMU-gebaseerde elektronica in modellen zoals de Z 1100, en de TFT-schermen met 5-wegs schakelaars in de premium modellen van KTM , benadrukt een significante trend: de waarde van een moderne motorfiets wordt steeds meer bepaald door de ingebouwde technologie, niet louter door de cilinderinhoud. Strengere veiligheids- en emissienormen hebben fabrikanten gedwongen om de midden- en hogere klassen uit te rusten met systemen die voorheen alleen in superbikes te vinden waren.

Geruchten rond de evolutie van de Ducati DesertX wijzen op een overstap naar de nieuwe 890 V2-motor. Deze motor, die al wordt gebruikt in andere Ducati-modellen, zou leiden tot een aanzienlijke gewichtsbesparing en verhoogde wendbaarheid, wat essentieel is voor de off-road roeping van de DesertX. Dit toont een duidelijke strategische verschuiving bij fabrikanten: het is niet altijd nodig om het vermogen te vergroten, maar eerder om de kracht-gewichtsverhouding en de dynamische eigenschappen te optimaliseren door middel van kleinere, efficiëntere, en lichtere motoren.
Table 2: Voorspelde Topmodellen en Segmenten EICMA 2025
| Fabrikant | Model | Segment | Kernspecificatie | Concurrentie |
| KTM | 990 SMT | High-Performance Crossover | 947 cm³ LC8c, 17″ sportwielen, lichtgewicht chassis | Triumph Tiger Sport, Yamaha Tracer 9 |
| BMW | F 450 GS | Instap Adventure | 450 cm³ Monocilinder, off-road wendbaarheid | KTM 390 Adventure, Kawasaki KLE 500 |
| Kawasaki | Z 1100 SE | Geavanceerde Supernaked | 1.099 cm³, 136 pk, 6-assige IMU (KCMF) | Ducati Streetfighter V2, MV Agusta Brutale 950 |
| Ducati | DesertX 2026 | Midden Adventure Upgrade | Lichter 890 V2-motorblok, herzien front | KTM 990 Adventure, Triumph Tiger 900 |
EICMA 2025 heeft zich ontwikkeld tot de belangrijkste etalage voor de toekomst van motorfietstechnologie, met drie dominante trends: de opkomst van slimme rijhulpsystemen, de focus op prestatiegerichte elektrificatie, en de integratie van AI.
De markt voor Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) op motorfietsen groeit significant, met een verwachte samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 6.3 procent tot 2035. Deze groei wordt niet alleen gedreven door de wens naar verhoogde veiligheid, maar ook door de snelle ontwikkeling van elektrische platforms, die vaak betere mogelijkheden bieden voor de integratie van complexe elektronica en sensoren.
De introductie van geavanceerde, IMU-gestuurde systemen (zoals in de Kawasaki Z 1100) is een direct gevolg van deze trend. Fabrikanten worden gedwongen om ADAS te implementeren om te voldoen aan strengere veiligheidsregelgeving. De ware uitdaging is echter om deze technologie te laten samensmelten met de fundamentele, actieve rijervaring die motorrijders zoeken.
Hier komt de rol van Kunstmatige Intelligentie (AI) om de hoek kijken. Terwijl ADAS een noodzakelijke veiligheidsfunctie is, maakt AI het een premium verkoopargument.
EICMA 2025 zal onthullen hoe AI en Machine Learning de interactie tussen rijder en machine transformeren. Deze technologieën maken de ontwikkeling van Adaptieve Rijmodi mogelijk, waarbij de motorfiets zijn gedrag automatisch aanpast op basis van de vaardigheid van de rijder, de weersomstandigheden en het terrein.
Dit niveau van connectiviteit verrijkt de reiservaring, maakt netwerken gemakkelijker en zorgt ervoor dat de technologie naadloos opgaat in de rijder-machine-interactie. Door deze personalisatie wordt de veiligheidstechnologie niet langer ervaren als een opgedrongen hulpmiddel, maar als een dynamisch element dat de rijder in staat stelt om het meeste uit zijn machine te halen.
Hoewel de verbrandingsmotor nog steeds dominant is in de traditionele segmenten, is de verschuiving naar elektrificatie onomkeerbaar. EICMA 2025 richt de schijnwerpers op de ontwikkeling van de ‘Electric Superbikes’. Fabrikanten tonen aan dat hoge snelheden en snelle acceleratie mogelijk zijn zonder de traditionele milieu-impact, door zich te concentreren op het overwinnen van de belangrijkste drempels voor EV-adoptie:
Conceptfietsen, zoals het ‘EV Fun Concept’, beloven een “game changer” te zijn, waarbij de nadruk ligt op de onmiddellijke koppelafgifte en indrukwekkende acceleratie die typisch zijn voor elektrische voertuigen. Naast volledig elektrische concepten fungeert hybridisatie als een “strategische enabler” in de overgangsfase richting 2026. Dit omvat:
De introductie van kleinere, efficiënte modellen in de 400cc en 500cc klasse (zoals de Triumph Tiger 400 en de BMW F 450 GS) en de focus op scooters met hybride motoren (zoals de KL Nexy 125 ) speelt in op de bredere markttrend van Micromobiliteit en Mobility as a Service (MaaS). De motorfietsindustrie reageert daarmee op de verschuiving van consumenten die op zoek zijn naar flexibele, stedelijke en efficiënte transportoplossingen, en positioneert de tweewieler als een vitaal onderdeel van de toekomstige mobiliteitsmix.

EICMA 2025 in Milaan is niet alleen een viering van 110 jaar passie, maar fungeert als een scharnierpunt waar de motorfietstraditie resoluut de digitale en elektrische toekomst omarmt.
De analyse van de verwachte modellen voor het modeljaar 2026 onthult een duidelijke strategische focus van de grote fabrikanten: de strijd om de middenklasse en het adventure-segment is intenser dan ooit. Modellen zoals de KTM 990 SMT en de BMW F 450 GS zijn voorbeelden van een markt die steeds verder hyper-gesegmenteerd wordt, waarbij elk model een zeer specifieke rijdersbehoefte invult.
De meest fundamentele conclusie is de verschuiving van de prestatie-definitie. Waar pk’s traditioneel de maatstaf waren, wordt de waarde van een motorfiets in 2026 bepaald door zijn technologische dichtheid. De wijdverbreide toepassing van zes-assige IMU’s, adaptieve rijmodi en geavanceerde ADAS (aangedreven door AI) transformeert de motorfiets van een mechanisch voertuig naar een intelligent, verbonden apparaat. Deze technologische acceleratie is noodzakelijk om te voldoen aan veiligheidsvoorschriften, maar wordt door de integratie van AI omgezet in een gepersonaliseerd premium product.
De toekomst van de tweewielerindustrie is hybride en verbonden. EICMA 2025 zal de bewijzen leveren dat fabrikanten de uitdagingen van elektrificatie en emissienormen aangaan door innovatieve overgangsoplossingen (zoals de elektrische compressorconcepten) en door de motorfiets effectief te positioneren als de slimme, wendbare oplossing voor stedelijke en avontuurlijke mobiliteit in de komende jaren. EICMA 2025 is de onmisbare blik in de motorfiets van morgen.