Een nieuwe speler maakt furore in de motorwereld: Benda. Dit Chinese merk combineert gedurfde designs met krachtige prestaties en een verrassend scherpe prijs. Terwijl Benda in Azië al aardig wat harten veroverd heeft, kijken wij in Nederland reikhalzend uit naar hun komst. Zal Benda ook onze wegen gaan veroveren? En zo ja, wanneer kunnen we dan eindelijk die stoere LFC700 of de eigenzinnige Chinchilla bewonderen?
Benda timmert flink aan de weg met modellen die de gevestigde orde uitdagen. Neem bijvoorbeeld de LFC700: een cruiser met een unieke vier cilinder motor die een rauw geluid produceert. Of de Dark Flag 500, een V4-bobber met een futuristisch design en luchtvering. Maar dé motorfiets die onze aandacht trekt, is de Benda Chinchilla.
Deze neo-retro machine is een ode aan de klassieke scramblers, maar dan met een moderne twist. De Benda Chinchilla heeft een stoer uiterlijk met zijn robuuste banden, ronde koplamp en minimalistisch design. Verwacht geen hightech snufjes, maar een pure rijervaring die draait om vrijheid en avontuur.
Benda’s succes in Azië is te danken aan de combinatie van aantrekkelijke prijzen, opvallende designs en degelijke kwaliteit. Maar de Europese markt is een ander verhaal. Hier gelden strenge homologatie-eisen en is de concurrentie moordend.
Toch zijn er signalen dat Benda serieuze plannen heeft met Europa. Zo heeft het merk al een aantal modellen gepresenteerd die voldoen aan de Euro5-norm. Ook duiken er steeds vaker Benda-motoren op internationale motorshows.
Of en wanneer Benda naar Nederland komt, blijft voorlopig gissen. Wellicht dat een importeur de handschoen oppakt en ons kennis laat maken met deze Chinese krachtpatsers. En wie weet, scheuren we binnenkort met z’n allen over de Nederlandse dijken op een stoere Benda Chinchilla.
Wat denk jij? Zou Benda aanslaan in Nederland? Welke modellen zie jij graag op de Nederlandse markt verschijnen? Laat het ons weten in de comments!