Motorrijden in Europa Dé Ultieme Gids – Deel 5

JasperJasperMotorreizen1 maand geleden634 Views

Welkom bij Deel 5 van onze Ultieme Gids voor motorrijden in Europa. Vandaag sturen we onze motoren naar de hemel van de Alpen, de plek waar Zwitserse precisie de Italiaanse passie ontmoet. Maak je klaar voor een reis vol adembenemende haarspeldbochten, kristalheldere meren en culinaire verrassingen. Of je nu droomt van de perfect geasfalteerde Zwitserse passen of de ruige schoonheid van de Italiaanse Dolomieten, deze gids bereidt je voor op de ultieme motortrip door twee van Europa’s meest spectaculaire landen.

Motorrijden in Europa
Motorrijden in Europa Dé Ultieme Gids – Deel 5

Motorrijden in Europa: De Voorbereiding

Een reis door Zwitserland en Italië vereist nauwkeurige planning. Het zijn landen met unieke regels en vereisten die je trip kunnen maken of breken.

Motorrijden in Europa: Essentiële Documenten en Veiligheid

Zorg ervoor dat je altijd de volgende documenten bij je hebt: een geldig rijbewijs, je paspoort of identiteitsbewijs, het kentekenbewijs (V5) en een motorrijtuigenverzekeringsbewijs. Hoewel een fysieke Groene Kaart niet langer verplicht is in Zwitserland sinds augustus 2021, is het altijd raadzaam om deze of een bewijs van verzekering op zak te hebben.  

Qua veiligheid is het vanzelfsprekend dat je motorjas, -broek, -laarzen en beschermende handschoenen draagt. Hoewel deze uitrusting niet altijd wettelijk verplicht is, wordt het in Zwitserland wel sterk aanbevolen voor je eigen veiligheid.  

Tip van de professional: Controleer je motor grondig voordat je vertrekt. Motorrijders die in de bergen in gevaar komen door uitvallende motoren bij het afdalen, kunnen je vertrouwde motorrijderservaring flink bederven. 

Motorrijden in Europa: De Regels van de Weg: Zwitserland vs. Italië

De overgang van de Zwitserse Alpen naar de Italiaanse Dolomieten is niet alleen een landschapsverandering; het is ook een verschuiving in verkeerscultuur en regels.

Motorrijden in Europa: Zwitserland

Zwitserland staat bekend om zijn ongerepte wegen, maar ook om zijn strenge wetgeving.

  1. Tolvignet (Vignette): Voor het gebruik van de Zwitserse snelwegen is een tolvignet verplicht, ook voor motoren. De motorversie kost hetzelfde als het autovignet. Er is uitsluitend een jaarvignet beschikbaar, dat doorgaans veertien maanden geldig is. Hoewel je het niet op het windscherm hoeft te plakken, moet je het wel altijd op zak hebben en op verzoek kunnen tonen , of correct op de tank, kuip of het windscherm bevestigen. De prijs voor het vignet 2025 bedraagt ongeveer €44,00.  
  2. Snelheid en Boetes: Zwitserland controleert overal op snelheid en de boetes zijn berucht hoog. Rijd rustig, vooral in de bebouwde kom en op 80 km/u-wegen. De algemene alcohollimiet is 0,5 promille, met een strengere limiet van 0,1 promille voor beginnende bestuurders.  
  3. Geluidsoverlast: Wees je bewust van het geluid van je motor. Zwitserland treedt streng op tegen lawaaierige motoren, en boetes van €500,- of meer voor een luidruchtige uitlaat (zoals een Termignoni op een Ducati) zijn geen uitzondering, zelfs als je mag doorrijden.  

Motorrijden in Europa: Italië

In Italië, met name in de historische steden, zijn de regels rondom milieuzones de grootste valkuil.

  1. ZTL (Zona Traffico Limitato): Inrijden in een ZTL (aangegeven met een verbodsbord ‘Zona Traffico Limitato’) zonder vergunning leidt tot automatische flitsboetes, vaak meer dan €100,- per keer, en dit kan meerdere keren per dag gebeuren. Motoren zijn in veel ZTL’s, zoals in Verona en Mestre/Venetië, over het algemeen vrijgesteld van de toegangsbeperking. Het is echter cruciaal om altijd de lokale borden te controleren, aangezien elke stad zijn eigen regels heeft. Als je hotel in een ZTL ligt, vraag dan of zij een tijdelijke vergunning voor je kunnen regelen.  
  2. Verplichte Uitrusting: Hoewel een gevarendriehoek of een reflecterend veiligheidsvest bij pech niet verplicht is voor motorrijders, wordt het door de ANWB wel aangeraden om een vest mee te nemen. Vergeet ook niet dat dimlicht of dagrijlicht overdag verplicht is buiten de bebouwde kom.  

Motorrijden in Europa: Kosten en Budgettering

Een motorreis door Zwitserland en Italië vraagt om inzicht in de kosten, met name voor de snelwegen.

Tolwegen

  • Zwitserland Vignet: Zoals vermeld, het jaarvignet is verplicht en kost ongeveer €44,00. Voor sommige tunnels, zoals de Grote Sint-Bernhard, geldt een aparte tol die niet in het vignet is inbegrepen (ca. €18,20 voor een personenwagen, maar dit kan afwijken voor motoren).  
  • Italië Tol: De meeste Italiaanse snelwegen werken met tol. De kosten vallen in Klasse A voor motoren en kleine voertuigen. Voorbeelden van tarieven (indicatief voor Klasse A):
    • Como – Milaan – Genua: € 17,30  
    • Como – Milaan – Bologna – Florence: € 29,20  
    • Como – Florence – Rome: € 49,50  
    • Como – Venetië: € 24,30  
  • Stadstol Milaan: Houd rekening met de Eco-pas/tol om het centrum van Milaan in te rijden (ongeveer 7 km²), wat tot €10,- per dag kan kosten. Zonder deze pas riskeer je een boete van €71,-.  

Brandstofkosten

In Zwitserland liggen de benzineprijzen (per liter) rond de CHF 1.70. Prijzen in Italië variëren, maar het is verstandig om altijd de actuele brandstofprijzen te controleren via bijvoorbeeld de ANWB Onderweg app.  

Motorrijden in Europa: De Mooiste Plaatsen en Routes

Dit is waar je hart sneller van gaat kloppen. Zwitserland en de Italiaanse Dolomieten zijn de thuishaven van Europa’s meest iconische motorroutes.

Motorrijden in Europa: Zwitserse Iconen

Hoewel de Gotthard tunnel een snelle doorgang biedt richting Italië, kun je deze beter vermijden om als ‘gerookte paling’ uit de tunnel te komen en in plaats daarvan de Gotthard Pas te nemen. De Bernardino Pass wordt vaak als een leuker alternatief beschouwd dan de Gotthard om te rijden, hoewel het iets om is vanaf Basel. Deze routes bieden prachtig asfalt in ruige gebieden, perfect om je bochtentechniek in de vele haarspeldbochten aan te scherpen.  

Motorrijden in Europa
Motorrijden in Europa Dé Ultieme Gids – Deel 5

Motorrijden in Europa: Italiaanse Juwelen (Dolomieten)

Eenmaal in Italië, en met name in de regio Zuid-Tirol (Trentino-Alto Adige), wacht je een paradijs.

  1. De Sella Ronda: Een onmisbare route van slechts 52 kilometer, waarbij je vier alpenpassen op je motor meepakt. Een waar feest van geslinger en hoogteverschillen.  
  2. Jaufenpass/Passo Giovo: Een schitterende 222 kilometer lange route langs de Alpen en over de Jaufenpass.  
  3. Gardameer naar Merano: Een route van 259 kilometer die je van het beroemde Gardameer (Sirmione) naar het noorden, Merano, leidt.  
  4. Rivo en de Pura Pass: Een route van 186 kilometer binnendoor met talloze passen en uitdagend geslinger.  

Motorrijden in Europa: Eten en Drinken

Motorrijden maakt hongerig, en in deze regio’s is eten meer dan alleen brandstof aanvullen; het is een ervaring. In Zuid-Tirol, waar de Oostenrijkse en Italiaanse culturen samensmelten, staat de culinaire scene garant voor verrassingen. Je vindt er traditionele gerechten zoals appelpaprikasoep en natuurlijk de onvermijdelijke Glühwein – perfect om op te warmen na een frisse pas.  

Wanneer je verder Italië intrekt, vergeet dan niet de pesto alla genovese te proeven. De culinaire tradities van de regio’s langs de route vormen een belangrijk onderdeel van de reiservaring. Stop bij een lokale  trattoria of refugio voor een authentieke maaltijd met een prachtig uitzicht.

Motorrijden in Europa
Motorrijden in Europa Dé Ultieme Gids – Deel 5

Overnachtingen: Motorvriendelijke Adressen

Een goede nachtrust en veilige stalling zijn cruciaal. Veel accommodaties in de Alpenregio’s richten zich specifiek op motorrijders.

Motorrijden in Europa: Motorradhotels en Campings

Motorvriendelijke hotels, zoals de MoHo-hotels, bieden vaak extra faciliteiten zoals een garage voor veilige motorstalling.  

  • Zwitserland: Het JUFA Hotel Savognin in Graubünden is een motorvriendelijke optie met de mogelijkheid tot ontbijt, halfpension en zelfs een lunchpakket voor onderweg. Het   Hotel Gerig in Wassen, 10 km voor de Gotthard tunnel, is een familievriendelijk hotel met comfortabele kamers en een restaurant, ideaal als tussenstop.  
  • Italië (Dolomieten): Zoek naar Motorhotels in Zuid-Tirol, zoals Hotel Jonathan of Hotel Obereggen , die zich specifiek richten op motorrijders.  
  • Bivakkeren en Campings: Voor de avonturiers zijn er mogelijkheden om te overnachten in herbergen, refugees (berghutten), of op campings. Sommige tourorganisatoren bieden zelfs de mogelijkheid tot bivak op bijzondere buitenlocaties zoals een alpenpas of vallei.  

Motorrijden in Europa: Conclusie

Zwitserland en Italië bieden samen het beste van het Europese berglandschap: de gestructureerde perfectie van de Zwitserse passen en de gepassioneerde, culinaire sfeer van de Dolomieten. Bereid je goed voor op de vignetten, tolwegen en de strenge Zwitserse snelheidscontroles, en je bent klaar voor de motorreis van je leven. Buon viaggio!

Motorrijden in Europa
Motorrijden in Europa Dé Ultieme Gids – Deel 5

0 Votes: 0 Upvotes, 0 Downvotes (0 Points)

Plaats Commentaar

Vorig bericht

Volgend bericht

Loading Next Post...
Volg
Zoek Populair
Loading

Aanmelden in 3 seconden...

Inschrijven 3 seconden...